Leírás
A szeretet iránytűje című könyv az érzelmi intelligencia és a szeretet alapú nevelés fontosságára helyezi a hangsúlyt. A szerzők bemutatják, hogy a szeretetteljes környezet milyen pozitív hatással van a gyermekek érzelmi, szociális és kognitív fejlődésére. A könyv gyakorlati útmutatót kínál arra vonatkozóan, hogyan építsünk erős és biztonságos kötődést a gyermekekkel, miként kezeljük a mindennapi nevelési kihívásokat, és hogyan segíthetjük elő a gyermekek önállóságát és önbizalmát.
„…a szeretet az, ami még egyáltalán működteti ütött-kopott társadalmunkat…”
A könyv, mely egy nagysikerű program bemutatása, ezzel az igazsággal szembesít bennünket.
Olyan világról ad hírt, melyről feszengve olvasunk. A korai iskolaelhagyás feszítő probléma akkor is, ha a tankötelezettség most már csak 16 éves korig tart. Elvileg csökkennie kellene az iskolaelhagyók arányának, hiszen aki már betöltötte 16. életévét, az bízvást felhagyhat az iskolába járással. Nem kell mindenkinek érettségi. Egy nehézfejű gyerek is képes 16 éves koráig elsajátítani egy rendes szakmát. A társadalmi felelősség deklaráltan eddig terjed, innentől mindenki magára vessen. Azonban a szakiskolákban az iskolaelhagyás sokszor már a tanév elején szembetűnő jelenség. Egy-két hónap alatt akár a beiratkozott diákok negyede is elpárologhat. Mit lehet tenni?
Az Arany Iránytű program 2020-ban a legnagyobb hatású projektként a NIOK Alapítvány Civil-díját érdemelte ki. A programról Glashütter Melinda: „Visszaadni az önrendelkezés lehetőségét” – Öninterjú az Arany Iránytű Programról címmel számolt be, és az írás, mely az Új Pedagógiai Szemle 2021. 3-4. számában jelent meg, Majzik Lászlóné-díjat nyert. 2023 végén pedig kijött ez a könyv, amely részletesen bemutatja, mit tudott kezdeni egy csapat elkötelezett felnőtt a Pentelei Mentálhigiénés Általános Iskola, Szakképző Iskola, Szakiskola és Gimnázium lemorzsolódásra predesztinált diákjaival.
A vállalt feladat az első pillanattól a lehetetlennel határosnak tűnt:
…hogyan tudunk 36-40 beilleszkedési nehézséggel küzdő, csalódott, motiválatlan, zárkózott, ellenálló kamaszt eljuttatni a megfelelő állapotba, hogy a középiskolában sikeresek legyenek, illetve hogyan tudunk egy működő, megtartó közösséget kovácsolni belőlük.
És hogy mégis hogyan sikerült? A pedagógiai innovációt, módszertani különlegességeket keresőknek csalódniuk kell. A könyv nem vonultat fel forradalmi újdonságnak mondható pedagógiai eszközkészletet. Sőt.
…elengedtünk mindent, amit az iskoláról mint műfajról tudtunk, és megpróbáltunk kizárólag arra reagálni, amit a gyerekekből érzékeltünk.
A reveláció ez: a szűkre szabott kereteket felrúgva mertek szabadok lenni. Szabadok a kötöttségektől, és szabadok a saját útjuk megtalálására. Mindabból, amit a klasszikus és az alternatív pedagógia kínált, kizárólag azt használtuk fel, ami hitelesen működtethetőnek bizonyult. És hogy mi az, ami az ezerszeresen frusztrált, hiányokkal jellemezhető gyerekek között működik? Ott, ahol a szociokulturális hendikep tudományosan leírható jelensége mögül személyes traumák, szorongások, depresszió gyötörte arcok tekintenek ránk?
A szeretet iránytűje már a címében megfogalmazza a program ars poeticáját. A program kötőanyaga, a mindennapokat átható és az egészet mozgató energia a feltétel nélküli elfogadás eleven, gyógyító ereje. Ez pedig ezerszer több, mint bármilyen módszer. Az „arany iránytű” nemcsak a tétován tébláboló gyerekek számára jelentett igazodási pontot. Mindenki teljes személyiségével vett részt ebben a kísérletben, és lezárultával senki nem maradt ugyanaz, mint aki előtte volt.