Villányi Györgyné Jutka
c. főiskolai docens, a Magyar Pedagógiai Társaság ügyvezető elnöke, a Kisgyermeknevelési Szakosztály elnöke, a lap felelős szerkesztője
Előadás
A hiányérzetek felismerése és a tervek megvalósítása csak szabad légkörben valósítható meg. Ennek útjait kell megtalálni. Hogyan? Nyitottsággal, egymásra figyeléssel. Pályakezdőként idősebb kollégák vittek el az MPT Kisgyermeknevelési Szakosztály ülésére 1972-ben. „Kiszabadulás a 4 fal közül” – ezt éreztem.
Fontos a gyermekek körül élő felnőttek összefogása, szakmai továbbképzések gyakorlatközeli sikertörténetei, vagy éppen a nem jó módszerek felismerése, megvitatása. „Neked nem látszik az arcodon, hogy mit érzel most!” – mondták egy-egy értekezleten a kollégák. Ledöbbentem. „Ez nem jó így!” – gondoltam, ezen is változtatni kell – tanulással, lépéstartással, nyitottsággal. A szakmai információáramlás segítésével, lapalapítással. Ami hiányzik, ott kell lépni!
Kérdések vetődnek fel bennünk: a kisgyermekkori nevelés tartalmi elemeiben mi kap ma hangsúlyt? A pedagógus kinek akar megfelelni? Mit vár el a szülő? Ki milyen szerepet játszik a gyermek életében? Milyen elvárások vannak a gyerek felé? Ki támaszt elvárást a gyerek felé? Aki ismeri őt? Vagy a mérce fontos? Mit hogyan lehetne, kellene csinálni, és hogyan éljünk, hogy eredményesebbé tudjuk tenni gyermekeink nevelését?
Sorra vehetők azok az értékmegőrző tények, melyek meglétének biztosítása forog kockán sok kisgyermek életében: nyugalom, biztonság, szeretet, szabad játék, sok mozgás, követhető pozitív minták sokasága, felfedezéses élményekben gazdag tanulási folyamatok biztosítása, egymásra figyelés, sok beszélgetés, önállóság, kreativitás, alkotás, művészeti, környezeti és természeti korszerű hatásrendszerek stb.
Mindezek alapján a kisgyermeknevelést csak az olyan felnőttek tudják megvalósítani, akik nyugodtak, kiegyensúlyozottak, örömmel élnek és alkotnak önállóan életükben. Van idejük és módjuk, és képesek az egyéni differenciált bánásmód elvei alapján folyó életvitel és életmód megteremtésére.
Ajánlott olvasmányok:
Magyar Pedagógiai Társaság 2018 óta megjelent évkönyvei elérhetők a honlapon: