Jason Preater: A te demokratikus gyűlésed

Több és jobb demokratikus gyűlés

Több és jobb demokratikus gyűlésre van szükségünk. Ebben az írásban leírom, hogy hogyan állhatod fel azt a demokratikus gyűlést, amelyen a Summerhill iskola gyűlése mintájára működik.

  1. Ki és miért fog részt venni a demokratikus gyűlésen? Döntsd el, hogy kit hívsz oda, MIELÖTT az első gyűlést meghirdeted.
  2. Készítsd elő a dolgokat, mielőtt az első gyűlést meghirdeted. Valakinek vezetnie kell a gyűlést, amikor az első döntéseit hozza, vagy különben az egészből bicegés és kalimpálás lesz. Mivel te olvasod ezt, valószínű, hogy te leszel az aki vezeti majd a gyűlést.
  3. Alapozd meg a dolgokat;

  • Szükségünk lesz egy levezető elnökre. Válasszatok egy elnököt. Aki elnök lesz, az nem kommentálhatja a megbeszélt témákat, a nélkül, hogy letenné hivatalát. A levezető elnök feladata, a felszólalók felszólítása (kézfelemelők), a felmerülő javaslatok regisztrálása, a rend fenntartása és a beszélgetés vezetése (idege).
  • Szükség lesz egy jegyzőre (titkárra). Válasszatok egy titkárt. A titkár vezeti a gyűlés jegyzőkönyvet. Ez a vita, a javaslatok és a szavazások eredményét tartalmazza. A titkárnak képesnek kell lenni gyorsan és röviden jegyzeteket készítenie.
  • Határozd meg a levezető elnök és a titkár megbízatási periódusait. Summerhillben ez általában egy hét. Én ezt jobban szeretem, mint azt, ami más helyeken ebbe a különleges helyzetbe hoz valakit egy félévben (trimeszter)-ben, vagy egész évben.

  1. Állapodjatok meg eljárásokban. Itt néhány elv Summerhillböl, de ha egyszer megvan az elnök és a titkár, akkor mindezeket meg lehet vitatni a saját iskolád/osztályod gyűlésében, és el lehet ezektől térni.

  • Ha valamit a gyűlés elé akarsz terjeszteni, akkor meg kell keresned a titkárt a gyűlés ELÖTT!
  • Amikor az általad előterjesztett probléma kerül sorra, akkor azt egyszerűen és világosan elő kell terjesztened
  • A gyűlésvezetőnek joga van a beszélgetést korlátozni, ha úgy érzi, hogy az ismétlődéseket tartalmaz.
  • Ha valaki ki akar menni a gyűlésteremből, akkor erről meg kell kérdeznie a gyűlésvezetőt.
  • Fel kell emelned a kezed, ha beszélni akarsz.
  • Nem szabad keresztbe beszélni. Ez azt jelenti, hogy nem válaszolhatsz valakinek a felszólalására a nélkül, hogy ne emelnéd fel újra a kezed (és kapnál szót). (Ugyancsak tilos magánbeszélgetéseket folytatni, zavarva ezzel a gyűlést, emelve a zajszintet).
  • A gyűlésvezető felhívására elő kell terjeszteni megoldási javaslatokat, amiről az egész közösség szavaz. Mindenkinek egyenlő szavazati joga van.
  • A szavazás többségi elv szerint megy. (Az a javaslat győz, amely többet kap 50%-nál)
  • Ha egy döntés a te károdra történt, akkor fellebbezhetsz, de ez nem jelenti azt, hogy a döntés érvénytelen.
  • A gyűlés választhat bizottságokat amely gyakran visszatérő ügyekért felelős. A választásnak nem kell feltétlenül a gyűlésen történnie.
  • Legyen egy törvénykönyv. Ez az a hely, ahol lerögzítjük az elfogadott döntéskét, amit a közösség elfogadott. Nem kell, hogy különösen szép legyen, de egy nyilvános helyen lehetővé kell tenni azt, hogy azt mindenki tanulmányozza.

Mondtam az elején, hogy a legelső dolog elhatározni, hogy kit hívsz meg a gyűlésre. Ez az én véleményem, de lehet ellentmondani. A Summerhill-i gyűlésen nincsenek ott a szülök, a látogatók, vagy az iskolai személyzet. Ha máshogy vélekedsz, akkor persze az iskola is más lesz.

A többi pont, amit elmondtam, technikai jellegű, de az, hogy kit hívsz meg a gyűlésbe az egy érzelmi jellegű döntés. Sok demokratikus projekt feneklik meg azon, hogy túl sok mindenkit hívnak meg. (inclusiv). Jó okai vannak, hogy a postás a helyi doktor vagy mások ne legyenek a gyűlés résztvevői. Jó okai vannak, hogy ne legyen túlzottan sok felnőtt hang egy demokratikus iskolában.

forrás: 

fordította: Fóti Péter

Kapcsolódó oldalak:

  • Fóti Péter: A gyűlésvezető intézménye…
  • Jason Preater: Demokratikus gyűlések mindenhol…
  • Fóti Péter – Miskolczy Zsuzsa: Iskola- és osztálygyűlési kiskáté – ás