John Dewey amerikai oktatás filozófus különbséget tett a gyakornok és a laboratórium típusú tanárképzés között.
Az első célja, hogy minél hatékonyabban termelje ki a létező rendszerbe illő tanárokat. Már az elnevezésből is következik, hogy egy kezdő/gyakornok és egy őt irányító vezető tanár a folyamat résztvevői, a kezdő megfigyeli a vezető tevékenységét, és megpróbálja azt reprodukálni. Ez a megközelítés ismerős lehet, hisz ez köztudottan a legelterjedtebb tanítási módszer.
Ezzel ellentétes a laboratórium módszer, melyben nem a tanítás technikai részleteire való koncentrálást kérik a kezdőtől, hanem a tanulás teljes folyamatának megfigyelését. A gyerekekre ugyanannyira kell figyelni, mint a tanárra.
Ezt a második fajta tanárképzési elvet igyekeztünk életre kelteni, amikor 2023 őszén az egyesület tagjaiként lehetőséget kaptunk az ELTE TÓK-on kurzust tartani.
Arról szeretnénk a workshop keretein belül – egykori tanítványainkkal együtt – beszélgetni,
hogy a kurzus alatt és után miként alakultak elképzeléseink arról, hogy miben
lenne más egy olyan tanárképző, ahonnan a kikerülő egyetemistáknak fogalmuk és tapasztalatuk van arról, hogy milyen is egy demokratikus műhely, óvoda, iskola és tanárképző.
Ajánlott irodalom:
Ajánlott videó:
- Peschel videó