Barion Pixel

3. DEMOKRATIKUS NEVELÉS KONFERENCIA

nap
óra
perc
mperc
Dani-Ördög Dalma

Dani-Ördög Dalma

A sellő is hibrid?
image_pdfimage_print

A kecskeméti Gyermekliget Alternatív Iskola mentortanára, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola Iskolakert kurzus kidolgozója, óraadó tanára.

Ha a gyermek kérdez, azt jelzi, tanulni akar. A kérdés maga a tanulás megnyilvánulási formája. Mai világunkban azonban egyre inkább kikopnak a kérdések a gyermekek és felnőttek közötti interakcióból. Ennek sok összetevője van: az egyik, hogy ha a gyermek kérdez, a felnőtt nem ér rá válaszolni, mert éppen mással van elfoglalva. A másik az infokommunikációs technikai eszközök számlájára írható, ugyanis a legtöbb felnőtt sem érti ezek működését, így kielégítő válasszal sem tudnak szolgálni. A harmadik pedig az az oktatási rendszer, amelynek az alapja még mindig az, hogy a tanár kérdez, a tanuló felel. Több szinten szükséges változtatni tehát a gyermeknevelést illetően. Az oktatási intézményekben mindenekelőtt a különböző tanulási terek létrehozásával tudjuk segíteni a gyerekek kíváncsiságának ébrentartását, mégpedig úgy, hogy olyan környezettel vesszük őket körbe, amely kérdések feltevésére serkenti őket. Ilyen tér a természet vagy egy iskolakert. Egy-egy jól elkapott kérdésre egy egész tanananyagot fel lehet építeni. Ilyen volt a legkisebbik lányom által feltett egyik talán furának hangzó kérdés is, amikor a hibrid vetőmagokról meséltem nekik: „A sellő is hibrid?” De hogyan lesz ebből tananyag? Varázslattal. A varázslat maga pedig a kérdésben rejlik.

Ajánlott olvasmányok:

  • Dani-Ördög Dalma (2022): Gumicsizmás tanterem. In: In: Halbritter-Tamáska szerk. Iskolakert, természet és közösség. Szociálpedagógia 19-20. Apor Vilmos Katolikus Főiskola. Vác. 148-164.
  • Dani-Ördög Dalma (2023): Iskolakert, tapintás és matematika fejlesztés alsó tagozatban. In: 36. OTDK tanítás- és Tanulásmódszertani Tudástechnológiai Szekció. PTE KPVK. Szekszárd.
  • Halbritter András Albert – Tamáska Máté (2022, szerk): Iskolakert. Természet és közösség. Szociálpedagógia Szaklektorált Folyóirat. Tematikus szám. 19/2022. Apor Vilmos Katolikus Főiskola. Vác
(Visited 98 times, 1 visits today)

További előadások, előadók

Lucy Stephens

Lucy Stephens

Explore the learning framework that has evolved from the work of The New School

Bas Rosenbrand

Bas Rosenbrand

Stages of children’s development, from conception to adulthood

Kérd a konferencia értesítőjét!