Két gyermekem van, kisfiam Waldorf óvodába jár, kislányom révén betekintés „nyertem” az állami bölcsőde világába. Jelenleg iskolaválasztás előtt állunk, ennek kapcsán egy ideje az alternatív pedagógiákkal ismerkedem. Szeretném, ha a gyerek természetes kíváncsiságára építve az iskola képes lenne megmutatni, hogy tanulni jó, és lehetőséget adna a belülről jövő fejlődésre és a kibontakozásra.
Egy jó iskola szerintem ezeket nyújtja az első években:
0. érzelmi biztonság (min. 4 évig ugyanaz az empatikus, melegszívű tanító)
1. lassan megszerzett, jól begyakorolt, biztos alapkészségek: olvasás, írás, számolás
2. együttműködés, segítőkészség, felelősségvállalás, önállóság és kezdeményezőkészség támogatása, fejlesztése
3. rengeteg mozgás, lehetőleg a szabadban, természetben
4. művészeti tevékenységek (zene, tánc, színjátszás, stb.), nagy egyéni szabadsággal
5. más kultúrák tisztelete, részben a nyelvtanuláson keresztül
Hiszek az elfogadás, a nem-versengő környezet, a természetes anyagok és a szabad játék fontosságában. Számos téren javítható az oktatási rendszer, a szülők és a gyerekek jogait, érdekeit sokkal messzemenőbben figyelembe kellene venni, pl: félnapos iskola, egészséges közétkeztetés, magántanulók fogadása, integrált oktatás, osztályzás helyett személyre szabott értékelés, stb.