Ennek a könyvnek a kapcsán merült fel egy emlékem a 80-as évek második feléből.
Egy általános iskolában dolgoztam, és amikor kiment az osztályom nyolcadikban, az igazgatóm javasolta a testületnek, hogy a bukott tanulókból hozzunk létre egy osztályt. Igen, ennek az osztálynak 17 olyan diák lett tagja, akik 5-6-7.-ben bukdácsoltak, nagy hátrányokat szenvedtek, lemaradtak. (Nyilvánvaló, hogy a családi helyzetük sem volt éppen rózsás.) Engem kért fel, hogy vezessem, és én elfogadtam a felkérést.
Mivel kedves könyvem volt Loránd Ferenc: Kertész utcaiak című könyve, inspirációt éreztem, hogy ezzel a feladattal talán tudok kezdeni valamit.
Kikötöttem, hogy
- a továbbiakban a tanár kollégák türelmesek lesznek, „másféle mércével mérnek”,
- szabadságot kapok abban, hogy a diákokkal délután is foglalkozzam, kb. mint egy tanulószoba, minden tárgyból,
- a gyermekvédelmi felelőssel szorosan együttműködhetek.
Éppen akkor lett közismert John Holt: Iskolai kudarcok első kiadása, és belevetettem magam, mondanom se kell, mennyire beszédes volt a címe.
És – mint ez ma már evidens – ezekkel a lemorzsolódó gyerekekkel azt a folyamatot kellett elindítani, amelyben rájövök, hogy ki hol maradt le.
Ezért jól emlékszem, hogy földrajzból a térképre támaszkodtam, matematikából a színes rudakból és kockákból álló készletre. Bennem maradt, hogy a nehézségek nagy részét az okozta, hogy a tantárgy fogalmait, amelyekkel operál, a gyerekek egyszerűen NEM ÉRTIK, nem fogták fel azokat, és attól a pillanattól fogva hátrányuk csak nőttön nőtt.
Ebben a könyvben olvastam azt, hogy amint megvan az a pont, ahol elvesztette a tanuló a fonalat, az adott fogalmat, eseményt, stb. logikailag vagy megalkotott képben el tudja képzelni, onnan minden sokkal gyorsabban megy tovább.
Hihetetlen volt nekem is, de így történt, ez egy egész életre való pedagógiai ajándék volt.
Az már nem a Holt-könyvhöz kapcsolódik, hanem a Kertész utcaiakhoz, hogy a családokkal egymás tiszteletén alapuló, élőbb kapcsolatot kellett kialakítanom, és sok közösségi programot volt ajánlott szervezni (amikor többnyire elhagytuk az iskola épületét és kereteit).
Kapcsolódó oldalak:
- Juhász Vera: Túlélés vagy tanulás
- John Holt: Túlélés vagy tanulás (A teljes könyv magyar kiadása) – meg is vásárolható!