Barion Pixel

3. DEMOKRATIKUS NEVELÉS KONFERENCIA

nap
óra
perc
mperc

Kerekasztal a demokratikus nevelésröl/oktatásról

image_pdfimage_print

Mi a demokratikus nevelés/oktatás?

Kerekasztal beszélgetés a I. Demokratikus Nevelés Konferencián, Budapest 2018 március 4.-én

A kerekaszatal résztvevöi: Gyarmati Éva, Trencsényi László, Saly Erika, Viktor András, Kristóf Péter, Knausz Imre. A beszélgetést moderálta: Fóti Péter

A megvitatott kérdések megtalálhatók a 3 részes videó után!

1. rész (az elsö percek)

folytatás itt….

2. rész

befejezés itt…

3. rész

1) Ismerd meg a diákokat személyesen

Ezt persze könnyebb mondani, mint megtenni – osztálylétszámtól, munkaterheléstől függően. Azonban, ha egyénileg foglalkozol a tanítványaiddal, azt nem csak, hogy értékelik és méltányolják, de még viszonozni is szeretnék.

Ismerd meg az érdeklődési körüket, kedvenc tantárgyukat, saját tárgyad azon részeit, ami érdekes lehet számukra vagy bármi mást, amit fontosnak tartanak. Ezek ismeretében könnyebb a kommunikáció és a megbecsültség érzése is kialakulhat.

2) Hagyd, hogy a diákok döntsenek a tantermi szabályokról

A tanulókörnyezet nagyon fontos lehet a diákok számára életkortól, tantárgytól függően. Amennyiben a diákok dönthetik el, mit szabad és mit nem szabad a tanteremben, úgy könnyebben felelősségre vonhatóak a maguk alkotta szabályok megsértéséért.

Ha a szabályok nem diktátumok, inkább odafigyelnek azokra.

3) Kérdezd meg: Mit szeretnétek tanulni?

Bár nem mindig kivitelezhető, ha mégis, nagyon jó ötlet megkérdezni a gyerekektől, mit szeretnének tanulni és választási lehetőségeket felkínálni számukra. A tanár így lereagálhatja az osztály szükségleteit, adott hangulatát. Sőt, így közösen dönthetnek arról, mit is tartanak fontosnak.

4) Több felelősséget a diákoknak

Gyerekekkel foglalkozva az egyik legfontosabb dolog a felelősség felvállalásának támogatása. A diáktanácson kívül is buzdítani kell őket egyénileg és közösségként is, hogy kiálljanak a szabályokért, küzdjenek az erőszakkal szemben, vagy egyszerűen megismerjék társaik véleményét.

Az iskolai környezet valódi közösséggé kovácsolódhat, ha a diákok érzik a tanár bizalmát, és azt, hogy véleményük számít.

5) Teremts lehetőséget az önkifejezésre

A „tanácsterem” létfontosságú tér, benne a tanár fontos szereplő a kommunikációs készség fejlődésének szempontjából. Egy adott probléma kritikus megközelítése és megoldása olyan készség, ami gyakorlatilag nélkülözhetetlen a felnőtté válás és a tanulás során.

A tantermi viták, az iskolaközösség ügyeinek megvitatása, problémák felvetése a javítás szándékával mind kiváló alkalmat teremtenek az önkifejezésre. Segíts a diákoknak, hogy ne csak ráleljenek a problémákra, hanem járják is körül azokat.

Ha éppen az iskolai WC állapota a téma, ne feledjétek el megbeszélni, miért is nézhet úgy ki, ahogy; illetve hogyan kéne mindenkinek kivennie a részét a problémamegoldásban.

Fordította: Jinda Réka

Forrás: 5 Ways to Embed Democracy into the Classroom 

(Visited 23 times, 1 visits today)
Picture of Fóti Péter

Fóti Péter

Szerkesztő

Hasonló cikkek

RENDKÍVÜLI KÖZGYŰLÉSI MEGHÍVÓ – 2024. november 16.

Kedves Egyesületi Tagok! A Demokratikus Nevelésért és Tanulásért Egyesület fontos mérföldkő előtt áll: felmerült az egyesület megszüntetésének kérdése, az elnök, Fóti Péter (és vele az eddigi elnökség) lemondása. Vitassuk meg együtt az egyesület jövőjét! Részvétel kizárólag személyesen! A közgyűlés időpontja:

Tovább olvasom »