A tanári autonómia értelme
Miért és hogyan kell a pedagógusoknak autonómiát adni, és milyen oktatási rendszerre érdemes törekednünk?
- A pedagógus autonómiája a pedagógus felelősségét növeli.
- Ha kötelező eljárás szerint dolgozik valaki, akkor végrehajtó munkát lát el, és a felelősséget az eljárás kiíróira háríthatja.
- Az autonómia nem veszélyes, ha értelmes, határozott kereteket adunk hozzá, és szakmai hozzáértéssel társul.
- A tanítás akkor tud a gyerekekhez alkalmazkodni, ha a pedagógus megválaszthatja a módszereit és a kerettantervben meghatározott tananyag feldolgozásának ütemezését.
- A pedagógusképzésnek és továbbképzésnek fel kell készíteni a sokféle, eltérő fejlődésű és képességszerkezetű gyerek fejlesztésére és tanítására.
A jó oktatási rendszerről
A nemzetközi felmérésekben legjobban teljesítő európai országok példája alapján olyan oktatási rendszer lenne jó, ahol
1. A tanítás személyre szabott, igazodik a gyerekek fejlődéséhez.
2. Nyolcéves korig az iskolai készségekre felkészítő szabad foglalkozások, mozgásos, művészeti tevékenységek, stratégiai játékok, nyelvi képzés és algoritmikus gondolkodásra felkészítés a tanítás tartalma.
3. A gyerekeknek tízéves kor alatt nincsen házi feladatuk, és nem kell dolgozatokon, vizsgákon részt venni.
4. A pedagógusoknak nagy autonómiája van, hogy a módszereiket a diákjaikhoz igazíthassák, és így felelősséget érezzenek a munkájuk eredményéért.
5. A pedagógusképzést ösztöndíj teszi vonzóvá, hogy a fiatalok felső 5-10%-ába esők jelentkezzenek pedagógusi pályára.
6. A GDP legalább 4%-át az oktatásra fordítják.
7. A pedagógusi fizetések versenyképesek.
8. A pedagógusi terhek jelentősen kisebbek, például pedagógiai asszisztenseknek, kevesebb adminisztrációnak köszönhetően.
2017. március 15.
Kapcsolódó oldalak:
- Fóti Péter: „A demokrácia nem magától értetődő, de nagyon erős”
- Fóti Péter: Tantervi tanácsadó és a demokratikus iskolák mozgalmának kezdeményezőj
- Fóti Péter: A jó iskola ismérvei 14 pontban