Barion Pixel

3. DEMOKRATIKUS NEVELÉS KONFERENCIA

nap
óra
perc
mperc

Fóti Péter: 35 éves a bécsi Schülerinnenschule

image_pdfimage_print

Nagyon rövid bevezető

Tudtam, hogy az iskola 35 éves fennállását ünneplő rendezvény rengeteg energiába került. Magam, mint szülő részt vállaltam a munkában, és több, mint 4 órán át árultam a könyvet, ami ebből az alkalomból jelent meg „otthon az iskolában” címmel.

Tegnap aztán nekiláttam a könyvet olvasni, és boldog voltam, hogy van (a könyv is és az iskola is). Most csak egy rövid részletet fordítok le a könyvből, az iskola egy volt tanárának tollából, és remélem nálunk is hasznos lesz, mert valóban bemutatja a rögös utat, amit az osztrák alternatív iskolák bejártak. Nem minden alternatív iskola egyforma persze, és a szívemhez ez az iskola különösen közel áll, mert a SchülerInennschule ugyanúgy tagja a demokratikus iskolákat tömörítő EUDEC-nak, ahogy a mi egyesületünk is!

Susanne Jerusalem: A tanulás tempója és ritmusa

A gyerekek tanulásának tempója és ritmusa valamint az ő érdeklődésük nekünk központi fontosságú volt, és erről nem is volt vita köztünk. Az iskoláról szóló állandó viták visszatérő címszava volt az induvidualizáció (ez egyéni). Ez általában egy szemfényvesztés, mert valójában ez soha nem valósul meg. Nálunk azonban megvolt! A csoportnak, a közösségnek megvolt az ellentétpárja éppen ez a figyelem az egyéniségre. És ezt a gyerekek ki is használták! Ezt nem kérdezték, ez természetes volt nekik. Ugyanúgy szinte a pedagógiai finomságokra való tekinettel fontos volt, hogy mi a „történetírást” elválasztottuk a „helyesírástól”. Ez egy nagyon fontos dolog. Mert, ha az embert a hibák száma szerint ítélik meg, akkor elkezd bizonyos szavakat, amit nehéz leírni, kerülni, és amilyen röviden csak lehet írni. Ez pedig az elbeszélések esetén kontraproduktív! (a minőség ellen hat). Emlékszem Tommy-ra, aki rondán irt, és rettenetes volt a helyesirása. De ő történeteket írt, amelyek oldalról oldalra terjedtek, füzetről füzetre. Ezekben a történetekben élt. Valamilyen okból az iskolában volt egy bevásárló-troli. Különösen szívesen ült ebben a troliban és irt. Ez egy egészen másfajta tanulás. Természetes az, ha gyerekek az érdeklődésük szerint cselekedhetnek, akkor mindaz, ami a tantervben, a tananyagban áll kisebb esélyt kap. Ez azonban nem probléma, mert arra majd valamikor máskor, valamilyen formában sor fog kerülni. Erre is szükség lesz, de elsőrendű az, hogy az egyéni tempóra és ritmusra figyeljünk, mert ez jelenti az egyéniség támogatását.

Claudia Gerhartl/Christine Oertel/Gerhard Stöger: Zuhause in der Schule / Milena Verlag 2015 146. oldal

(Visited 35 times, 1 visits today)
Picture of Fóti Péter

Fóti Péter

Szerkesztő

Hasonló cikkek

idö

A hagyományos tanítás időpocsékolás

Lilith Volkert interjúja a Süddeutsche Zeitungban Stefan Ruppaner majdnem húsz éven át vezette az Alemannenschulét a Fekete-erdőben található, Wutöschingen nevű kisvárosban. Ez idő alatt az egykori általános és középiskolát közösségi gimnáziummá alakította át, ahol mintegy 900 tanuló tanul önállóan. Ruppaner

Tovább olvasom »
piknik

LAKÁSPIKNIK

Elindítottuk “lakáspiknik”-sorozatunkat!Minden hónap utolsó szombatján összejövünk, hogy: A piknikre várjuk az egykori Demokratikus Nevelésért Egyesület tagjait, az ELTE TÓK-on tartott demokrácia gyakorlata kurzus hallgatóit, korábbi konferenciáink résztvevőit és mindezek barátait, rokonait és üzletfeleit! Az első alkalmat január 25-én tartottuk, 12

Tovább olvasom »

RENDKÍVÜLI KÖZGYŰLÉSI MEGHÍVÓ – 2024. november 16.

Kedves Egyesületi Tagok! A Demokratikus Nevelésért és Tanulásért Egyesület fontos mérföldkő előtt áll: felmerült az egyesület megszüntetésének kérdése, az elnök, Fóti Péter (és vele az eddigi elnökség) lemondása. Vitassuk meg együtt az egyesület jövőjét! Részvétel kizárólag személyesen! A közgyűlés időpontja:

Tovább olvasom »