„Hangsúlyozom, hogy én elhatárolódom azoktól az emberektől, akik úgy írnak (mi több ítélkeznek) a nevelésről, hogy csak a hagyományos iskolázást ismerik, melyben őket is részesítették húsz, harminc vagy ötven esztendővel ez előtt. Hajlamosak úgy gondolni, hogy az, ahogy őket nevelték, tanították, ma, a huszonegyedik században is az egyetlen megfelelő mód. Én egy másféle szemszögből írok a gyerekekről. Én igazi gyerekekről írok, akik igazi iskolákba járnak, és sokszor az ő saját szavaikat idézem. Sok, a hagyományosnál bölcsebb nevelési módszereket volt szerencsém látni, és én ezek sikereiről kívánok szólni.”
„Mindannyian hajlamosak vagyunk arra, hogy amikor magunkat definiálni próbáljuk, csak a jelenlegi énünket írjuk le, és elfelejtjük, hogy gyermeki énünk is hozzánk tartozik. Az emberek sokat tanulnak, ahogy korosodnak, de sokat is felejtenek. Sok új képesség birtokába kerülnek, de az olyan erények, mint empátia, képzelőerő és rugalmasság fokozatosan elhalványulnak bennünk. Változunk, de nem feltétlenül jó irányba. Hetvenkilenc évesen nem vagyok ugyanaz, aki húsz évesen voltam, vagy akár tíz vagy két évesen. De nem felejtem el, hogy ami voltam, az épp oly jelentőséggel bír, mint ami most vagyok. Ez az én portrém.”
David Gribble 1932-ben született Londonban. Diákként megjárta Eton és Cambridge neves egyetemeit. 1959-től két évid a Dartington Hall Iskola tanára, majd a Summerhill mintájára alapított Kilquhanity House School-ban tanít franciát rövid ideig, hogy aztán újra visszatérjen a Dartingtonba és ott, egész annak bezárásáig, tanítson. 1985-ben adták ki Considering Children (Emberszámba venni a gyereket) c. könyvét, mely a gyerekekről vallott forradalmi nézeteit fejti ki. 1987-ben alapította meg a Sands School-t, amely Summerhill mellett Nagy-Britannia leghaladóbb szellemiségű iskolája. Nyugdíjba menetele után még további írásokat publikált az előzőhöz hasonló témában, például az 1998-as Real Education (Az igaz nevelés) címűt. Első felesége (aki huszonnégy éves korában elhunyt) Dartington diákja volt. Második felesége ugyanennek az iskolának a tanára volt. Mind a négy gyermekük oda járt, így Gribble sokféle szempontból megtanulta értelmezni és értékelni a demokratikus nevelést és oktatást.
fordította: Miskolczy Zsuzsanna
David Gribble egyéb irásai a honlapunkon:
- David Gribble: Az igazi nevelés – Bevezető
- David Gribble: Az igazi nevelés – Summerhill
- David Gribble: Mire való az iskola? – részlet
- Summerhill valóban a feledés homályába merült volna? Valóban szűklátókörű és önelégült?
- David Gribble: A legyek ura: Egy totális félreértelmezés
- David Gribble: Real Education (Az igazi nevelés) – Utószó